In de loop van de dag begon het brievenboek steeds meer uit te puilen. Er mocht geen brief de deur uit zonder handtekening van de directeur. En daarmee werd hij de bottleneck en zwakste schakel in het werkproces.
Iedereen was opgelucht toen dit veranderde, medewerkers zelf hun brieven mochten ondertekenen, en sneller verder konden met hun werk. De directeur misschien nog wel het meest. De nieuwe werkwijze gaf hem tijd om brieven waar veel van afhing ook echt te lezen.
Sta eens stil bij situaties waarin jij als manager de zwakste schakel bent, en wat je daaraan kunt veranderen.

Zijn er overbodige of inefficiënte beoordelings- en controlemomenten? Taken die medewerkers prima (en vaak sneller en beter) zelf kunnen doen? Vaak zijn die er in de loop van de tijd ingeslopen, zonder dat iemand nog precies weet waarom.
Vraag je medewerkers om suggesties om jullie werkprocessen simpeler maken, en probeer ze desnoods eerst een poosje uit voor je een knoop doorhakt.
Geef jij je medewerkers al meer ruimte om zelf hun baan passend te maken? Laat het me weten!
Wil je meer tips om jobcrafting door je medewerkers te ondersteunen? Zoek met de hashtag #ookjobcrafting, of download mijn gratis e-boek.