Laat je baan niet verdorren (Groei in je werk – deel 2)

Hoe vaak geef jij je plantjes water? Doe je dat niet, dan verdorren ze. Met je baan is het niet anders. Die heeft ook voeding en aandacht nodig. Misschien nog wel meer dan je plantjes. Als je geraniums uitdrogen fiets je naar een tuincentrum om nieuwe te halen. Zo makkelijk gaat het niet met je werk.

Deel 2 van een reeks tips om meer groei in je werk in te bouwen. Ontwikkelen en blijven leren.

laat je baan niet verdorren - ontwikkelbrigade

In deel 1 liet ik je zien welke mindset je nodig hebt. Je moet in de eerste plaats geloven dat je de ruimte hebt om te groeien. In dit artikel ga je actief aan de slag om in je omgeving die ruimte te maken, door je leermogelijkheden te maximaliseren.

Leermogelijkheden maximaliseren – hoe doe je dat?

Er zijn verschillende manieren om leermomenten in je werk in te bouwen. Denk eerst na over wat je zou willen leren. Dat kan iets zijn wat je over een poosje nodig hebt voor je werk. Of iets wat je interesse prikkelt zonder dat je gelijk ziet wat je ermee kunt.

Ontwikkeling kan zowel werkgerelateerd als persoonlijk zijn, en vaak zijn die twee met elkaar verstrengeld. Dat is niet erg. De tijd waarin je bij het inklokken geacht werd niet alleen je jas maar ook je persoonlijkheid in de garderobe achter te laten is voorbij.

Ken je het voorbeeld van Steve Jobs die tijdens zijn studie een cursus kalligrafie ging doen, gewoon omdat hij dat interessant vond? Toen hij die keuze maakte kon hij niet vermoeden dat die kennis hem later nog van pas zou komen. Hij was de eerste die computergebruikers de keuze gaf uit verschillende lettertypen.

Iets kiezen wat jou interesseert motiveert je. Hou je daarom nu nog niet te veel bezig met waar je het voor doet. De kunst is eerst om er ruimte voor te vinden in je drukke werkdagen.

Net zoals je aarde vochtig houdt en bemest zodat er groen opkomt, kun je ook je baan voeden. Vaak is dat meer een kwestie van activiteiten anders gaan doen dan van extra dingen in je schema proppen.

Dit kun je doen: ervaringen opdoen, experimenteren, mixen met andere mensen en je eigen leerplan samenstellen.

Doe ervaringen op

Kijk met een andere bril naar je dagelijkse werkzaamheden. Een scholier leert vaak pas echt op het moment dat ze stage gaat lopen. Stel je eens voor dat je baan een stageplek is.

Wat zouden je leerdoelen zijn?
Welke ervaringen zijn nodig op die leerdoelen te bereiken?
Van welke werkzaamheden kun je het meeste leren?

Hoe kun je daarvan meer doen?

ervaringen

Een voorbeeld. Stel dat jij meer wilt leren over verkopen. Daarvoor heb je kennis nodig over je klanten, maar je heb niet zoveel actieve klantcontacten. Hoe kan je dat veranderen?

Is het contact vooral schriftelijk? Pak de telefoon. Vraag klanten wat ze van de dienstverlening vonden. Wat ze missen. Zo leer je niet alleen je klanten beter kennen, je oefent je ook in klantgesprekken.

Sta aan het eind van elke dag even stil bij wat je die dag hebt geleerd. Zit je op de juiste koers?

Experimenteer

Probeer dingen uit. Experimenteer. Daar leer je meer van dan van alleen theorie.

experimenteer

Vind je experimenteren een eng woord, en denk je dat je leidinggevende toch niet akkoord gaat? Maak het dan kleiner. Maak de schaal zo klein dat er niet zoveel mis kan gaan. Fouten herstelbaar zijn. En bedenk dat je doel vooruitgang is, niet perfectie. Een drang naar perfectie kan je verlammen.

Doe een routinetaak waarin je wat speelruimte hebt eens een beetje anders. Bevalt dat? Ga ermee door. Vind je het niks? Zet op een rijtje waarom, en probeer nog iets anders.

Kijk om je heen hoe dingen gedaan worden. Wat er fout gaat. Bedenk daar een mogelijke verklaring voor en ga die testen.

Merk je dat de actielijst van je werkoverleg niet uitgevoerd wordt, en ben jij verantwoordelijk voor het verslag? Formuleer de acties eens anders. Bijvoorbeeld door ze specifieker te maken: wie gaat wat voor welke datum doen?

Mix met andere mensen

Leren kun je in je eentje doen, maar twee weten meer dan één. Leren van anderen is bovendien veel actiever dan alleen informatie opzuigen. Van interactie leer je pas echt. Waarom vind je wat je vindt? Hoe kijkt een ander aan tegen iets wat voor jou vanzelfsprekend is? En het is een manier om onze aangeboren behoefte aan verbinding te vervullen.

mix

Van wie wil je leren?

Bij wie moet je zijn voor het onderwerp dat jij wilt leren? Zoek die mensen op, en ga met ze in gesprek. Leer nieuwe mensen kennen. Drink koffie. Loop een uurtje met iemand mee. Kijk verder dan je naaste collega’s.

Maar kijk ook met andere ogen naar je collega’s. Wat kun je van hen leren? Wat gebeurt er als je die ene taak die je normaal gesproken alleen uitvoert met iemand samen doet? Bouw reflectiemomenten in, waarin je samen kijkt naar wat de praktijk jullie leert en hoe jullie dat anders toe kunnen passen.

Met wie breng jij tijd door om je verder te ontwikkelen?

Maak je eigen leerplan

Leren is vandaag de dag flexibel. Je hoeft er niet per se de schoolbanken voor in. De kans is groot dat de opleiding die je precies leert wat je zoekt niet eens bestaat.

lesprogramma

Het internet heeft leren gedemocratiseerd en laagdrempelig gemaakt. Toestemming van anderen en een zak met geld zijn niet langer nodig. Je kunt je eigen leerplan maken, door zelf op zoek te gaan naar lesmateriaal. Dat kunnen online cursussen zijn en geschreven materiaal (boeken en artikelen), maar ook instructievideo’s op YouTube of TED-talks.

Lesmateriaal is soms op verrassende plekken te vinden. Zo organiseert de London Business School de gratis “Pandemic webinars” over werken en leiden in tijden van onzekerheid. Uitgeverij Penguin houdt regelmatig online lunchsessies. Misschien is er wel een terugkerende podcast over een onderwerp waar jij meer over wilt leren. Of probeer een challenge, zoals antropoloog Jitske Kramer deed (“Schrijf in 30 dagen een boek”).

Doe onderzoek en stel je eigen lesprogramma samen. Wat wil je leren, binnen welke tijd? En wat heb je daarvoor nodig?

Wat ga jij lezen, zien en luisteren?

Groei in je werk tip 2 maximaliseren

Bronnen:

  • De groei in je werktips komen voort uit ideeën uit de Live Learning Sessions voor Squiggly Career Advocates door Helen Tupper en Sarah Ellis van Amazing If. Squiggly Career Advocates zetten zich in om mensen weerbaarder te maken in de kronkelige loopbanen van deze tijd. Deel 1 van de tips vind je hier.
  • Jitske Kramer schreef haar boek “Werk heeft het gebouw verlaten uiteindelijk in zes weken tijd. Het manuscript kostte haar slechts tien dagen. Hier vertelt ze er over.

Deel dit