Daarom is geen reden

Ook jobcrafting daarom is geen reden

“Waarom? Waarooooooom?” Er komt een fase in het leven van elk klein kind waarin het de waarom-vraag begint te stellen. Onafgebroken. Ouders worden er soms gek van, en wat is er dan verleidelijker dan een kort en krachtig “Daarom!” om je kleuter de mond te snoeren. Alleen helpt dat niet, want…daarom is geen reden.

Volwassenen lijken de waarom-vraag soms verleerd. Maar schijn bedriegt. Ook al stellen je medewerkers de vraag misschien niet vaak hardop, ze willen graag weten waarom ze iets moeten doen. Ze willen hun werk goed doen, maar nog belangrijker: met een reden als aanknopingspunt kunnen ze bepalen of ze er ook zelf, autonoom, voor kiezen.

Zo versterk je hun autonomie en daarmee hun motivatie. En kennis van de bedoeling achter een verzoek helpt ook met de uitvoering daarvan. Dus geef je medewerkers altijd een reden, en misschien geven ze je er wel een betere voor terug.

Geef jij je medewerkers al meer ruimte om zelf hun baan passend te maken? Laat het me weten!